Минулого тижня Національна рада з питань телебачення та радіомовлення провела другий конкурс на вільні канали в державному мультиплексі МХ-7. Під час цього засідання кілька телеканалів і членів регулятора розповіли про проблеми державного мультиплекса.
Сергій Созановський, який представляв групу «Інтер» і має свій канал «Світло», що отримав ліцензію у МХ-7 торік, звернув увагу, що через те, що МХ-7 зараз не дуже популярний, мовники «тікають» із нього в мультиплекси «Зеонбуду».
На тому ж засіданні це фактично зробила юридична особа каналу «Сонце», змінивши логотипи своїх каналів і таким чином перевівши найпопулярніший із державного у зеонбудівський мультиплекс. Генеральна директорка мовника Крістіна Хлапоніна розказала: «Коли ми перейшли в МХ-7, ми втратили глядачів і доходи». А заступник голови Нацради Олег Черниш додав: «Проблема МХ-7 насамперед у нерозкрученості. Інформаційна кампанія не була на належному рівні».
«Детектор медіа» розбирається, що відбувається з державним мультиплексом, чому не вдалося провести піар-кампанію щодо його запуску та як вплине на ринок останній конкурс на МХ-7.
Проблема МХ-7
Державний мультиплекс запустили у січні 2024 року. Він має стати альтернативою приватним мультиплексам, його запуск планували ще на 2022 рік, однак на заваді стало повномасштабне вторгнення Росії. Конкурс серед мовників, які бажають мовити у мультиплексі, вдалося повести лише восени 2023 року. Однак набрати необхідну кількість популярних каналів МХ-7 тоді не вдалося.
Вільних місць у мультиплексі було 12. У конкурсі перемогло сім каналів: «Сонце», «Рада», «Ми — Україна», «Світло» «Уніан-2», «Віжн-2» та «Віжн-3» (останні три канали, які позиціюють як приватний бізнес очільника групи «1+1» Ярослава Пахольчука, ще в ефір не вийшли). Також на підставі тимчасового дозволу мовить «Армія ТБ».
Як виявилося, глядачі не квапляться підключатися до державного мультиплекса. Масштабної піар-кампанії з того часу не було, а про те, як під’єднатися до каналів, здебільшого повідомляли обласні військові адміністрації.
Залученість та активність аудиторії у питанні з державним мультиплексом потрібна. Адже, щоб бачити його канали, глядачам потрібно виконати низку дій. Бо сам мультиплекс збудований в іншому (метровому) діапазоні, ніж решта цифрових мультиплексів «Зеонбуду» (вони мовлять у дециметровому діапазоні). Тож, щоб бачити нові канали, слід використовувати метрову антену, якщо дециметрова не потягне хвилі в метровому діапазоні. А також для налаштувань нових каналів користувачам потрібно запустити на телевізорі або приставці автоматичний пошук.
Однак у пропозиції МХ-7 є лише два канали з марафоном, новий і ще невідомий канал «Світло», «Армія ТБ», яка запустилася рік тому, і «Сонце», яке з початку повномасштабної війни почало мовити у цифрі (спершу в мультиплексі «Зеонбуду»). Цей перелік каналів не спонукав глядачів ефіру йти купувати метрову антену.
Як перехід у державний мультиплекс вплинув на рейтинги каналів
Технічний директор Концерну РРТ Сергій Семерей каже, що Українським державним центром радіочастот проведені вибіркові виміри в областях, які підтвердили покриття понад 90% території України. Однак де бачать канали мультиплекса? Власних досліджень аудиторії Концерн РРТ не проводить. Оскільки немає досліджень, які б дали змогу зрозуміти, яку кількість глядачів має державний мультиплекс у порівнянні з зеонбудівськими, то простежити це можна з рейтингів каналів, які спершу мовили у мультиплексі «Зеонбуд», а далі перейшли в МХ-7.
Найліпше це дивитися якраз на прикладі каналу «Сонце». Оскільки «Армія ТБ» участі у вимірюванні не бере, а «Ми — Україна», поки була у мультиплексі «Зеонбуду», не брала участі у вимірюванні (з’явилась у панелі лише з червня 2024 року). У лютому 2023 року мовник отримав місце у цифрі — в мультиплексі «Зеонбуду» на підставі тимчасового дозволу. Після цього з березня 2023 розпочалося зростання показників каналу: рейтинг зріс більш ніж удвічі, частка більш ніж у чотири рази. Детальніше помісячна динаміка зображена у таблиці. Інформація надана комунікаційною групою Dentsu Ukraine. На початку року канал увійшов у МХ-7, з лютого 2024 року спостерігається падіння показників: рейтинг упав більш ніж утричі, частка більш ніж удвічі.
Показники каналу «Сонце» за 2022-2024*
Меgogo — джекпот для державного мультиплекса
Державному мультиплексу був потрібен канал, задля якого люди, умовно кажучи, побіжать купувати метрову антену та перезапустять усі свої канали. І таким каналом для мультиплекса може бути «Megogo Спорт».
За останні десять років провідні спортивні трансляції стали платними. Футбольні Лігу чемпіонів, ігри інших європейських кубків, а інколи й матчі внутрішніх і міжнародних чемпіонатів не побачиш у загальному доступі. Зокрема, й у цифровому ефірі. Бокс і футбол найвищого рівня тепер виходить на Megogo, спортивну платформу запустила Setanta sports, Українська футбольна премʼєр-ліга запустила свій канал і продає його провайдерам, а безплатний спорт переважно залишився на Суспільному та ще кількох невеликих нішевих каналах. І це загальна світова тенденція. Топовий спорт є рушієм платного ринку.
Саме Megogo, коли купив права на Лігу чемпіонів, залучав глядачів у платний ОТТ-сегмент. Це був прецедент — вихід топового спортивного чемпіонату не на ТБ, а за підпискою у диджиталі. Але, можливо, саме ця модель не дає можливостей ефективної монетизації куплених прав. Принаймні Megogo згодом, як бачимо, вирішив заробляти на класичній рекламній моделі також.
Роман Сагайдак, керівник телевізійного напрямку Megogo, під час конкурсу розказав, що його компанія має топовий контент і можливість вести мовлення у високій якості. Канал розрахований на широку аудиторію. У компанії є права на ефірне мовлення, а це понад 200 годин на рік. Монетизація — пряма реклама, спонсорство та продаж прав на ретрансляцію.
Megogo дуже послідовний у своєму спортивному векторі. Розвиток спортивних трансляцій як один з основних напрямків своєї стратегії медіасервіс оголосив у 2020 році. Тоді ж він і змінив позиціювання, запустив рекламну кампанію та вирішив, що у спорті він надовго. Спершу платформа зібрала в себе провідні національні футбольні чемпіонати. А також у 2020 році придбала ексклюзивні права на показ подій американської боксерської промоутерської компанії Top Rank. Згодом медіасервіс започаткував стратегічне партнерство з K2 Promotions Ukraine, заснованою братами Кличками. Ці поєдинки навіть показували за моделлю pay-per-view (плата за перегляд).
Наприкінці 2020 року Megogo виграв тендер від УЄФА на показ сезонів Ліги чемпіонів УЄФА, Ліги Європи УЄФА та Ліги конференцій УЄФА до 2024 року. І під час великої війни компанія не припинила купувати права на футбол найвищого рівня. Наприклад, у березні 2023 року Megogo став офіційним мовником відбіркового циклу до Євро-2024. Сервіс придбав і права на сам чемпіонат.
Чи буде показувати тепер «Megogo Спорт» Лігу чемпіонів у Т2? На пряме запитання члена Нацради під час конкурсу представник сервісу назвав інші чемпіонати та додав, що компанія буде зважати на кон’юнктуру ринку.
Але навіть без цього турніру контент Megogo має залучати глядачів до державного мультиплекса. Бо повернення великого спорту у безплатний цифровий ефір — це значна подія.
До того ж «Megogo Спорт» може отримати можливість трансляції у HD. Конкурс Нацради передбачав стандарт SD, однак, як розказав технічний директор Концерну РРТ Сергій Семерей, Megogo і концерн зацікавлені у мовленні спортивного телеканалу з високою роздільною здатністю. Загальна пропускна спроможність мультиплекса це дозволяє: «Спортивний телеканал із якісною картинкою підвищить глядацьку привабливість мультиплекса в цілому. Звісно, що це питання будемо узгоджувати із Національною радою».
Канали Суспільного і державний мультиплекс
Виграш у конкурсі спортивного каналу Megogo безпосередньо впливає і на Суспільний мовник. Адже саме він був партнером медіасервісу та купував права на цифровий ефір частини матчів провідних футбольних чемпіонатів. Зараз у цьому вже потреби не буде. Бо Megogo матиме свій ефірний канал.
Під час конкурсу заступник голови Нацради Олег Черниш поцікавився у представника Megogo: «Тепер у вас не буде необхідності ділитися правами з Суспільним мовником на чемпіонати. Так?». Роман Сагайдак відповів ухильно: компанія враховуватиме позицію правовласників.
Нагадаймо, торік на перший конкурс на місця в МХ-7 подавалися два канали Суспільного мовника: «Суспільне. Спорт» і «Суспільне. Новини». Однак їх регулятор не допустив до конкурсу, оскільки Національна суспільна телерадіокомпанія України не сплатила конкурсну гарантію. А це є однією з конкурсних умов. Нацрада вважає, що Суспільне мовлення має платити конкурсну гарантію, як усі. А Суспільне вважає, що ні, бо в законодавстві є колізія. Члени Нацради хоч і не хотіли поступатися своєю позицією, запропонували Суспільному скористатися можливістю отримати ліцензію на позаконкурсних засадах, таке право зазначене в законі «Про медіа». Представник Суспільного Дмитро Грузинський сказав, що розглядатимуть усі можливості та висловив сподівання на співпрацю з регуляторним органом.
Сам конкурс Олег Черниш завершив словами: «Очікуємо у МХ-7 Суспільного мовника».
Поки тривала історія з пошуком механізму та можливих змін до законодавства, перестав існувати канал «Суспільне. Новини». Як розказали «Детектору медіа» у пресслужбі Суспільного, рішення скасувати реєстрацію прийняли після розширення мовлення в межах телемарафону «Єдині новини» (тобто канал вийшов із марафону і почав робити свій): «Тож щоб уникнути дублювання контенту на двох телеканалах — Перший та “Суспільне. Новини” — ухвалене рішення про скасування реєстрації суб’єкта у сфері медіа телеканалу “Суспільне Новини”».
Чи очікує подібна доля на «Суспільне. Спорт» після того, як у цифровому ефірі з’явився «Megogo Спорт»? Поки що це невідомо. Звісно, поява в ефірі каналу Megogo з провідними футбольними чемпіонатами послабить позицію каналу Суспільного, який здебільшого має права на не такі популярні в Україні види спорту. І стати провідним спортивним каналом теж стане складніше. Але, певно, сам канал продовжить своє існування у супутниковому та ОТТ-сегменті.
Суспільне входить до складу універсального медіасервісу, й усі провайдери зобов’язані його транслювати. Тобто покриття у каналу все ж таки є, а от прав на Лігу чемпіонів чи Чемпіонати світу та Європи з футболу — поки ні.
Також у Суспільного, можна сказати, залишається квота — два місця у державному мультиплексі. Як розказав у коментарі «Детектору медіа» Сергій Семерей, у МХ-7 залишилося два вільних місця: «Розраховуємо на позаконкурсний вхід двох телеканалів від НСТУ після внесення відповідних змін до ЗУ “Про медіа”». Однак які це будуть канали — питання відкрите. Очільник НСТУ Микола Чернотицький поки це не коментує.
Промокампанія як яблуко розбрату
«МХ-7 має гарне покриття, але проблема в інформованості населення», — сказав Олег Черниш під час засідання Нацради, коли проходив конкурс. Він звертав увагу, що у Концерну РРТ нема грошей на піар-кампанію і закликав мовників посприяти їй. Але зі слів Сергія Созановського, проблема в тому, що мовники хочуть за реалізацію промокампанії державного мультиплекса отримати для себе вигоду — знижку на послуги доставлення сигналу. І схоже, саме це є причиною того, що з початку року, коли МХ-7 запрацював у повноцінному режимі, немає його промокампанії ні на партнерських каналах, ні в марафоні «Єдині новини».
Останнє було б логічним з огляду на те, що мультиплекс будували для покращення державної безпеки та захисту мовлення.
«Якщо у Концерну немає грошей на інформаційну кампанію, то нехай нададуть 5-10% знижки на послуги, а ми зробимо промокампанію», — сказав Сергій Созановський. Він просив організувати зустріч усіх каналів мультиплекса з представниками Концерну РРТ під патронатом Нацради.
«Детектор медіа» запитував у технічного директора Концерну РРТ про плани щодо інформаційної кампанії та готовність надавати знижку в обмін на піар на каналах. Сергій Семерей відповів так: «Щодо розкрутки мультиплекса, то вагома допомога в популяризації МХ-7 надана обласними військовими адміністраціями та місцевими громадами. В областях проведені брифінги для журналістів місцевих та регіональних медіа, робилися СМС-розсилки та публікації в медіа про частотні канали мережі, роз’яснення, як і якими методами можна приймати сигнал МХ-7. На жаль, не підтримані наші пропозиції про розміщення реклами на каналах телемарафону “Єдині новини”. Зараз за власні кошти замовляємо виготовлення рекламних матеріалів у формі відеосюжетів для популяризації мережі й уже в наступному місяці будемо розміщувати рекламу і на телеканалах, і в соцмережах. Також із радістю поділимося рекламним матеріалом із каналами — мовниками, які забажають долучитися до промокампанії. Все-таки успіх МХ-7 у глядачів — це інтерес і самих мовників».
Однак попри те, що Сергій Созановський незадоволений тим, що глядачі досить повільно приходять у мультиплекс, він подає свій новий канал «Інтер Україна», з яким хоче «повернутися у велику гру», саме у МХ-7, а не в мультиплекси «Зеонбуду», на які нещодавно був конкурс. І зовсім не через велику конкуренцію, яка є у місцях на приватні мультиплекси.
Державний мультиплекс, на його думку, має стратегічну перевагу. Через певний час усе ефірне телебачення може перейти у метровий діапазон (саме той, у якому створений мультиплекс МХ-7, адже зеонбудівські — дециметрові). Під час останнього конкурсу Сергій Созановський якраз натякав на цю перспективу, пояснюючи, чому він уже з другим каналом приходить на конкурс державного мультиплекса, хоч і незадоволений його непопулярністю серед глядачів. «Але ми маємо віру в те, що за державним мультиплексом — світле майбутнє. Ми маємо надію на те, що всі розбірки між “Зеонбудом” і державним мультиплексом зійдуть нанівець і ми діятимемо за протоколом, щоб не заважати мобільним операторам. Тому ми приймаємо ризики», — сказав він.
Сергій Семерей у інтерв’ю «Детектору медіа» розповідав, що на Всесвітніх конференціях радіозв’язку наприкінці 2023 року справді були схвалені рішення щодо розгляду питання вивільнення радіочастот, що залишаються для цифрового телебачення у дециметровому діапазоні, задля впровадження 4G/5G після 2030 року. «Тобто питання припинення використання дециметрового діапазону частот для потреб цифрового телебачення дійсно розглядаються європейською спільнотою. Водночас питання вивільнення метрового діапазону частот від цифрового телебачення взагалі не стоїть на порядку денному в рамках Європейської конференції адміністрацій зв’язку», — сказав Сергій Семерей.
*- Дані телепанелі належать ІТК; дослідник — Nielsen; моніторинг — «Комунікаційний альянс». Дані наведено для аудиторії 18+, вибірка «50 тисяч+» за показниками rat % і shr %. Дані Overnight.
Детальніше по показниках — у глосарії ІТК.
Титульне фото: Getty Images